swot
biksi | 13 Februar, 2009 23:05
СВОТ анализа (енгл. SWOT analysis, акроним од енлеских речи: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats - снаге, слабости, прилике, претње) је техника стратегијског менаџмента путем које се уочавају стратегијски избори довођењем у везу снага и слабости предузећа са шансама и претњама у екстерном окружењу.
СВОТ анализа је алат за упознавање ситуације у вашем предузећу или одељењу. Помоћу ње можете утврдити где је ваше предузеће најаче тј. које су му врлине; где је најслабије и које су му мане; који потенцијал има тј. где постоји слободан простор за раст и развитак и које му опасности прете и у којој тачки је најслабије. На овај начин можете боље разумети и своју околину. Податке које добијете овом анализом можете користити за одлуке које су стратешки важне, за уобличавање рада и визије предузећа, утврђивање поља првенства у даљем раздољбу или слично.
СВОТ анализу је увек добро да ради више људи из предузећа или одељења, за који се ради анализа и за њу треба издвојити довољно времена јер анализа захтева размишљање и више људи ће обично бити паметније од једног. Такође, неопходно је да у овој анализи увек будете непристрасни - није могуће да ваше предузеће нема мане или опасности на које треба да обрати пажњу.
СВОТ (SWOT) анализа представља акроним енглеских речи:
S - снага (енгл. strengths) - у зависности од поља које подвргавамо анализи, означава снагу и потенцијал тог поља. На пример, ако се СВОТ анализа ради за маркетинг одељење, овде се уносе особине маркетинг одељења у којима је оно јако, стабилно и ставке које оно ради добро. Уоштено, ово поље се односи на све оно у чему сте добри и све оно што добро радите. Овом ставком указујете на предности које имате у односу на друге или на конкуренцију. Подаци које будете добили значиће вам нешто само уколико будете реални тако да треба да обратите пажњу да останете реални. Покушајте да се ставите у позицију купца или неког клијента, можда ће вам то бити од помоћи.
W - слабости (енгл. weaknesses) - Ове особине могу да вам укажу на све оно што се не ради добро, на лошу продуктивност, лош тимски рад или било који друго поље посла који није у рангу прихватљивог. Упозорење да будете реални и овде важи, као и предности које можете добити постављајући се из угла партнера, клијента или сарадника. Избегавајте ситуације "није тако страшно", а заправо јесте. Попишите грешке и претворите их у планове на којима ћете радити и постепено смањивати њихов број (исправљајући их).
О - прилике (енгл. opportunities) - анализа спољашњих чинилаца (околине) може да вам укаже на постојање нових прилика за раст и остваривање профита предузећа. То може да буде било шта, повољно стање на тржишту, нови производ, напреднија технологија, па чак и неки нов радник који може да покрене ствари. Обраћајте пању на своју околину, на своју конкуренцију јер и на туђим грешкама се учи а то је, свакако, добра прилика да вас грешке мање коштају. Сваку прилику коју угледате у најмању руку размотрите, нећете моћи усвојити свакако све али их бар размотрите.
Т - претње (енгл. threats) - промене у спољној околини могу представљати и претње за раст и развој предузећа, па тим и његов опстанак на тржишту. Претње такође могу бити разне - улазак нове конкуренције, укидање донација за врсту пројеката које ви радите, доношење неповољних закона, економска криза у земљи и др.
Анализа снага (С) и слабости (W) представља интерну анализу предузећа, док анализа прилика (О) и претњи (Т) представља екстерну анализу тј. анализу околине у којој предузеће делује.
Радећи СВОТ анализу предузећа треба стално имати на уму како се и да ли се одређене слабости предузећа или претње из околине могу претворити у снаге или прилике, које оно може искористити за постизање конкурентске предности на тржишту.
ostvariti prednost
biksi | 21 Januar, 2009 00:35
Uspeh zavisi od mnogo činilaca, na neke od njih možemo da utičemo a na neke ne, puno puta se tu umeša i sreća. Međutim, jedna od velikih, ako ne i najveća, prednost je poznavanje svojih mogućnosti. Ako znamo koliko možemo i koliko smo spremni i dokle možemo da idemo, imamo prednost ne samo na privatnom nego i na poslovnom planu.Upoznavanje samog sebe i svoje ličnosti nije lak posao ali sa puno samoanalize, razmišljanja i iskustva možemo da znamo ko smo i kako reagujemo u datoj situaciji. Međutim posao i/ili kompaniju možda ne poznajemo uvek toliko, niti smo toliko vremena proveli upoznavajući je, a osim toga postoje razni spoljni faktori koji utiču na njen potencijal. Ipak, znati prednosti i mane svoje kompanije, svog radnog sektora ili svog projekta može da bude bitno za uspeh. I šta više, čak i kada dobro poznajete svoje poslovanje, uvek treba periodično izanalizirati postojeće stanje i staviti stvari na papir, jer se tako mnogo bolje razumeju, ne zaboravljaju, a u pisanom obliku su dostupne i vašim drugim saradnicima. Za tu svrhu postoji tzv. SWOT analiza.Swot analiza je alat za upoznavanje situacije u nekoj kompaniji ili odeljenju. Pomoću nje možete utvrditi gde je vaša kompanija najača tj. koje su joj vrline; gde je najslabija i koje su joj mane; koji potencijal ima tj. gde postoji slobodan prostor za rast i razvitak i koje joj opasnosti prete i u kojoj tački je najslabija. Na ovaj način možete bolje razumeti i svoju okolinu. Podatke koje dobijete ovom analizom možete koristiti za odluke koje su strateški važne, za formulisanje misije i vizije preduzeća, utvrđivanje prioritetnih akcija u daljem periodu ili slično...Swot analiza je sastavljena od engleskih reci:S - snaga (eng. strengths) - u zavisnosti od polja koje podvrgavamo analizi, označava snagu i potencijal tog polja.W - slabosti (eng. weaknesses) - Ove karakteristike mogu da vam ukažu na sve ono što se ne radi dobro, na lošu produktivnost, loš timski rad ili bilo koji drugi aspekat posla koji nije u rangu prihvatljivog. O - prilike (eng. opportunities) - analiza spoljašnjih faktora (okoline) može da vam ukaže na postojanje novih prilika za rast i ostvarivanje profita preduzeća.T - prijetnje (eng. threats) - promene u eksternoj okolini mogu predstavljati i pretnje za rast i razvoj preduzeća, te njegov opstanak na tržištu.
Radeći SWOT analizu preduzeća treba stalno da imaju na umu kako se (i da li se) određene slabosti preduzeća ili prijetnje iz okoline mogu pretvoriti u snage ili prilike, koje ono može iskoristiti za postizanje konkurentske prednosti na tržištu..
buzz marketing
biksi | 19 Januar, 2009 21:45
Pojavom televizijskih i internet reklama, reklamiranje je prestalo da bude senzacija već sve više i sve češće dosada. Marketing je zauzeo strategiju guranja tj. forsiranja, nepotrebno je pomenuti da niko ne voli da bude prisiljen i guran na bilo šta. Reklama je neizostavan korak u predstavljanju nekog novog proizvoda a kreativnost u ovom polju je postao imperativ. U cilju veće efikasnosti stvoren je "buzz" marketing, on uvlači ljude i tako stvara krugove prijatelja i veza.Činjenica je da ćemo u kvalitet nekog proizvoda pre poverovati nekom ko ga je probao (potrošaču) nego nekom strancu koji se smeška sa TV ekrana. Samim tim poverenje ima onaj proizvod koji se reklamira od usta do usta. Buzz marketing je način reklamiranja koji želi da prikaže prisniji odnos sa potrošačem. Njemu je cilj da na jedinstven, spontan i ličan način približi proizvod potrošaču, umesto generalizovanog i proračunatog marketinga. Iako je buzz marketing postojao mnogo pre interneta, internet je u mnogome podstakao mogućnosti, kako kreativnošću tako i dostupnošću.Buzz marketing i prodaja od usta do usta su doživele svoj procvat razvojem tehnologije. Razlog tome je što nam je u današnje vreme komunikacija pristupačnija. Sada su nam dostupni razni "chat room"-ovi, "mail"-ovi, "blogovi", "sms"-ovi i sl. putem kojih utiske razmenjujemo u jako kratkim vremenskim rokovima, što jeste i cilj buzz marketinga.Prevod reči "buzz" je zujati, šuškati a smisao buzz marketinga je da se o određenom proizvodu ili usluzi "zuji" na sve strane. Da sami potrošači prošire vest o kvalitetu pa će proizvod sam sebe reklamirati i uz minimalna ulaganja brzo se dolazi do dobrih rezultata...
cena
biksi | 18 Januar, 2009 20:03
Marketing miks treba da postigne marketing ciljeve ili ciljeve kompanije.Ono predstavlja kombinovanje elemenata marketinga:proizvoda,cene,promocije i distribucije.To znaci da potrosac dobije odgovarajuci proizvod,na pravom mestu,u pravo vreme,uz adekvatnu cenu i odgovarajucu promociju.Osnovni cilj ovoga svega jeste kombinovanje ovih navedenih elemenata tako da proizvodjac ostvari zeljeni cilj-profit uz zadovoljenje potreba i zelja potrosaca.Nije uvek moguce zadovoljiti sve zahteve potrsaca.Neki ce biti obicno nezadovoljni cenom,neki samom funkcionalnoscu proizvoda,a neki opet,nacinom na koji su stigli do zeljenog proizvoda.Ali uglavnom nezadovoljstvo se javlja najcesce zbog cene.Cena se naravno vezuje za korisnost i ona direktno utice na odluku kupca da li nesto kupiti ili ne?Uvek se postavlja pitanje da li je neki proizvod precenjen svojom cenom ili nije?I tu obicno razmisljamo tako sto proizvod posmatramo kroz njegovu cenu,tipa-ako je nesto skupo,znaci da je dobro i kvalitetno a i obrnuto,ako nije skupo,verovatno ne valja.Nije uvek bas tako,bar ne mora da znaci,sve zavisi i od toga kako postavimo stvari koje vrednujemo.Medjutim,cilj cene u marketingu svakako nije najvisa moguca cena,vec cena koja u kombinaciji sa drugim elementima marketing miksa doprinosi ostvarenju ciljeva proizvodjaca.Faktori koji uticu ca cenu su razliciti,ali mi,obicni potrosaci je ipak posmatramo drugacije,zar ne?Sto veca korisnost za cenu koja je uvek prihvatljiva...
istraziti neophodno
biksi | 14 Januar, 2009 19:22
Prvu i bitnu fazu u procesu marketinga predstavlja istrazivanje trzista i prikupljanje neophodnih informacija koje su vazne za nase poslovanje.Istraziti znaci doci do dobrih informacija,jer danas se moc zasniva na pravim informacijama.Traganje za informacijama predstavlja sustinu marketing istrazivanja.Istraziti trziste predstavlja bitan preduslov za donosenje dobrih odluka.Tako da,istrazivanje trzista predstavlja prikupljanje i analizu podataka u cilju dobijanja kvalitetnih informacija za donosenje odluka.Prilikom ovakvih istrazivanja dobro je proci kroz faze:definisanja problema,odredjivanje izvora i nacina istrazivanja,odredjivanja metoda istrazivanja,prikupiti informacijei izvrsiti obradu i analizu tih informacija.Sustina je dakle,prilagoditi trziste potrosacima,slusati sta kupci zele i dati im adekvatan odgovor na njihove zahteve,pruziti im dobru uslugu a samim tim i usresrediti nase poslovanje na prave stvari...jer informacija je izvor nase moci!
proces marketinga
biksi | 12 Januar, 2009 18:32
svi znamo cime se bavi i sta proucava marketing,koliko je on danas bitan za poslovanje i sta nam ono sve pruza.Medjutim,sam njegov proces je vema slozen i sastoji se od pet osnovnih faza:prvo je istrazivanje,polazi od potreba i zahteva potrosaca,istrazuje sta kupci zele. Na osnovu ovakvih istrazivanja,vrsi se proces planiranja iz kojeg se dalje razvija marketing plan. Marketing mix se sastoji iz kombinovanja svih instrumenata marketinga-proizvoda,cena,promocije i distribucije. Sledeca faza u procesu marketinga je operativno delovanje koje se sastoji iz terenske prodaje i aktivnostima promocije. Na kraju dolazi i marketing kontrola koja sluzi za kontolu svih aktivnosti koje treba da budu u funkciji zadovoljenja potreba potosaca...
koncept marketinga
biksi | 12 Januar, 2009 01:27
Razmatrajuci sve moguce definicije koje smo do sada negde culi,shvatli smo sustinu,da marketing treba da zadovolji potrebe i zahteve potrosaca.Ono na taj nacin predstavlja i umece slusanja i komuniciranja sa potrosacima jer odgovara upravo na one zahteve svojih kupaca.S toga sustina marketing koncepta nije samo pasivno prilagodjavanje trzistu,vec i aktivan uticaj na njega.Ovakva marketing koncepcija ima znacajne koristi za privredne subjekte,potrosace i uopste drustvo u celini.Recimo,privrednim subjektima koristi tako sto im omogucava da znaju koja su njihova trzista i gde su;omogucuje da pravi proizvod bude na pravom mestu;da prodaju najvecem broju kupaca svoj proizvod preko najefikasnijih kanala distribucije itd..Potrosacima zato koristi tako da im pruza informacije o postojanju odredjenog proizvoda;omogucava nize cene proizvoda;povecava dostupnost robi...a drustvu u celini koristi tako sto povecava potraznju za dobrima;ozivljava privredu;povecava zaposlenost itd..tako da kada bi se udubili malo vise u ova razmatranja shvatili bismo koju korisnost marketing a i neki uzi delovi njega sa sobom nose...
marketing
biksi | 17 Decembar, 2008 21:02
hm..kada bi razmatali pojam marketinga,videli bi smo da postoji vise razlicitih shvatanja ovog pojma.Marketing (en: Marketing) tradicionalno predstavlja zbir aktivnosti koje su upotrebljene u cilju usmeravanja tokova proizvoda i usluga od proizvođača prema potrošaču (korisniku, kupcu, klijentu). Medjutim,marketing mozemo posmatrati sa vise razlicitih aspeketa.Mozemo ga posmatrati kao naucnu oblast,poslovnu orjentaciju i sl.Kao naucna oblast ono predstavlja disciplinu koja se bavi pitanjima tržišta, potreba na tržištu i načina zadovoljenja tih potreba.Kao poslovna orjentacija marketing je koncept poslovanja orijentisan prema kupcima. Ovo su samo neke od definicija a prema Filipu Kotleru: marketing je upravljački proces pomoću koga pojedinci i grupe obezbeđuju sebi ono što im je potrebno i ono što žele kroz stvaranje i razmenjivanje proizvoda i vrednosti sa drugima...ove definicije a i one slicne njima pomazu nam da shvatimo za pocetak sustinu ovog pojma...
.
Čestitamo!
biksi | 20 Novembar, 2008 09:19
Ukoliko možete da pročitate ovaj članak, uspešno ste se registrovali na Blog.co.yu i možete početi sa blogovanjem.